Отпочео рад на припреми новог правилника о одобравању и финансирању програма којима се задовољава општи интерес у области спорта

На основу члана  41. став 4. Закона о планском систему Републике Србије ("Сл. гласник РС", број 30/2018), члана 77. став 2. Закона о државној управи („Сл. гласник РС“, бр. 79/05, 101/07, 95/10, 99/14, 47/18 и 30/18 – др. закон) и члана 3. ст. 2. и 3. Правилника о смерницама добре праксе за остваривање учешћа јавности у припреми нацрта закона и других прописа и аката („Сл. гласник РС“, бр. 51/2019), Министарство спора објављује почетак рада на изради новог Правилника о одобравању и финансирању програма којима се задовољава општи интерес у области спорта. У складу са чланом 138. став 1. Закона о спорту, овај правилник се сходно примењује и на финансирање програма којима се задовољавају потребе и интереси грађана у области спорта у аутономној покрајини и у јединицама локалне самоуправе.

Пре доношења одлуке да се приступи изменама и допунама Закона о спорту, Министарство спорта је 18. јуна 2024. године спровело претходне консултације са Олимпијским комитетом Србије, Спортским савезом Србије и надлежним националним спортским савезимаза гране и области спорта о потреби да се приступи доношењу новог Правилника и могућим правцима измена у односу на важећи правилник (https://www.mos.gov.rs/vest/odrzan-okrugli-sto-srpskog-sporta-neophodne-reforme-u-programima-finansiranja).

Сви учесници у консултацијама су истакли потребу да се након осам година примене важећег Правилника о одобравању и финансирању програма којима се задовољава општи интерес у области спорта приступи изменама и допунама тог правилника, и дали су одређене предлоге и сугестије, уз указивање на проблеме у пракси: након предлагања програма губи се улога овлашћеног предлагача, како при одобравању ревидираних програма и измена програма током реализације тако и у погледу праћења реализације програма; програме треба финансирате према постављеним циљевима и планираним ефектима; непостоји методолошко упутство за предавање програма; носиоци програма попуњавање обрасца предлога програма доживаљавају као формаланост и немају свет зашто то раде; није јасно како финансирате активности спортиста  и репрезентативнх селекција у ситуацији када се суспендује финансирање програма савеза; обрасци програма и апликативни софтвер који користи Министарство спорта нису усаглашени и поставља се питање смисла дуплирања подношења предлога програма; потребно је јасније дефинисати ограничења у погледу допуштене висине зарада (бруто зарада); комисија за оцену програма свој рад заснива на субјектиној процени и потребно је критеријуме за оцену програма објективизовати и учинити мерљивим (спортски резултати требају да буду главни критеријум); допуштени трошкови реализације програма су у обрасцима сувише расцепкани  а неки трошкови нису ни поменути; нејасно је како носилац програма финансира активности својих чланова који учествују у реализацији програма, поготову када су у питању спортисти и њихови тренери; нејасно је како предвидети и правдати трошкове који настају при учешћу на међународним спортским такмичењима у земљама које не учествују у платном промету и где је једино могуће плаћање услуга у готовини; није јасан смисао обавезне ревизије када она није обавезујућу у поступку контроле реализације програма после подношења завршног извештаја; буџетски календар по коме се годишњи програми предају у мају месецу за следећу годину не води рачуна о природи спортских активности; при одобравању програма требало би утврдити који је минимални износ трошкова који сваки надлежни национални спортски савез нужно има како би могао да одговори свим законским обавезама и успешно реализује годишњи програм; већ постојеће проблеме са обавезним спровођењем јавних набавки је додатно искомпликовала обавеза објављивања наруџбеница; подела на олимпијске и неолимпијске спортове при одобравању програма је неоправдана; обавеза подношења завршног извештаја до 15. јануара је нереална; при дефинисању решења у правилнику треба водити рачуна да се он сходно примењује и на финансирање програма спортских клубова у јединицама локалне самоуправе.

Важећи Правилник о одобравању и финансирању програма којима се задовољава општи интерес у области спорта донет је 2016. године, да би након тога био више пута мењан („Службени гласник РС“, бр. 64 од 22. јула 2016, 18 од 3. марта 2020, 77 од 8. јула 2022, 15 од 24. фебруара 2023).

Основне и суштинске измене које би требало да обезбеди нови Правилник о одобравању и финансирању програма којима се задовољава општи интерес у области спорта тичу се следећих питања: усавршавање система финансирање спорта из јавних прихода на начин да се осигура транспарентност финансирања програма организација у области спорта, наменско трошење одобрених средстава и ефикасно остваривање постављених циљева и планираних ефеката реализације програма; прецизније уређење права и обавеза овлашћених предлагача годишњих програма; прецизније уређење критеријуми и услова које треба да испуни како носилац програма тако и сам програм (укључујући и финансијски план) да би предложени програм био одобрени; прецизније уређење процедура за предлагање, одобравање и контролу реализације одобрених програма и пројеката; обезбеђење поштовања законом утврђених приоритета. При изради новог правилника поћи ће се од решења садржаних у важећем правилнику.

Позивају се сви учесници у систему спорта Републике Србије и друга заинтересована лица да своје писане предлоге и примедбе у вези измена Правилника о одобравању и финансирању програма којима се задовољава општи интерес у области спорта доставе до 29. јула 2024. године. Примедбе, предлози и сугестије достављају се Министарству спорта искључиво електронским путем на имејл адресу: sport@mos.gov.rs и tatjana.naumovic@mos.gov.rs

Након завршетка овог дела поступка припреме Правилника о одобравању и финансирању програма којима се задовољава општи интерес у области спорта, и након разматрања достављених коментара Министарство спорта ће израдити Нацрт правилника и јавно га објавити на својој интернет страници и веб апликацији еКонсултације на Порталу е-Управа, ради спровођења додатних консултације  са свим заинтересованим лицима о предложеним решењима.

Образац за коментаре на изради Правилника о одобравању и финансирању програма којима се задовољава општи интерес у области спорта можете преузети ОВДЕ.

Top