Otpočeo rad na pripremi novog pravilnika o odobravanju i finansiranju programa kojima se zadovoljava opšti interes u oblasti sporta

Na osnovu člana  41. stav 4. Zakona o planskom sistemu Republike Srbije ("Sl. glasnik RS", broj 30/2018), člana 77. stav 2. Zakona o državnoj upravi („Sl. glasnik RS“, br. 79/05, 101/07, 95/10, 99/14, 47/18 i 30/18 – dr. zakon) i člana 3. st. 2. i 3. Pravilnika o smernicama dobre prakse za ostvarivanje učešća javnosti u pripremi nacrta zakona i drugih propisa i akata („Sl. glasnik RS“, br. 51/2019), Ministarstvo spora objavljuje početak rada na izradi novog Pravilnika o odobravanju i finansiranju programa kojima se zadovoljava opšti interes u oblasti sporta. U skladu sa članom 138. stav 1. Zakona o sportu, ovaj pravilnik se shodno primenjuje i na finansiranje programa kojima se zadovoljavaju potrebe i interesi građana u oblasti sporta u autonomnoj pokrajini i u jedinicama lokalne samouprave.

Pre donošenja odluke da se pristupi izmenama i dopunama Zakona o sportu, Ministarstvo sporta je 18. juna 2024. godine sprovelo prethodne konsultacije sa Olimpijskim komitetom Srbije, Sportskim savezom Srbije i nadležnim nacionalnim sportskim savezimaza grane i oblasti sporta o potrebi da se pristupi donošenju novog Pravilnika i mogućim pravcima izmena u odnosu na važeći pravilnik (https://www.mos.gov.rs/vest/odrzan-okrugli-sto-srpskog-sporta-neophodne-reforme-u-programima-finansiranja).

Svi učesnici u konsultacijama su istakli potrebu da se nakon osam godina primene važećeg Pravilnika o odobravanju i finansiranju programa kojima se zadovoljava opšti interes u oblasti sporta pristupi izmenama i dopunama tog pravilnika, i dali su određene predloge i sugestije, uz ukazivanje na probleme u praksi: nakon predlaganja programa gubi se uloga ovlašćenog predlagača, kako pri odobravanju revidiranih programa i izmena programa tokom realizacije tako i u pogledu praćenja realizacije programa; programe treba finansirate prema postavljenim ciljevima i planiranim efektima; nepostoji metodološko uputstvo za predavanje programa; nosioci programa popunjavanje obrasca predloga programa doživaljavaju kao formalanost i nemaju svet zašto to rade; nije jasno kako finansirate aktivnosti sportista  i reprezentativnh selekcija u situaciji kada se suspenduje finansiranje programa saveza; obrasci programa i aplikativni softver koji koristi Ministarstvo sporta nisu usaglašeni i postavlja se pitanje smisla dupliranja podnošenja predloga programa; potrebno je jasnije definisati ograničenja u pogledu dopuštene visine zarada (bruto zarada); komisija za ocenu programa svoj rad zasniva na subjektinoj proceni i potrebno je kriterijume za ocenu programa objektivizovati i učiniti merljivim (sportski rezultati trebaju da budu glavni kriterijum); dopušteni troškovi realizacije programa su u obrascima suviše rascepkani  a neki troškovi nisu ni pomenuti; nejasno je kako nosilac programa finansira aktivnosti svojih članova koji učestvuju u realizaciji programa, pogotovu kada su u pitanju sportisti i njihovi treneri; nejasno je kako predvideti i pravdati troškove koji nastaju pri učešću na međunarodnim sportskim takmičenjima u zemljama koje ne učestvuju u platnom prometu i gde je jedino moguće plaćanje usluga u gotovini; nije jasan smisao obavezne revizije kada ona nije obavezujuću u postupku kontrole realizacije programa posle podnošenja završnog izveštaja; budžetski kalendar po kome se godišnji programi predaju u maju mesecu za sledeću godinu ne vodi računa o prirodi sportskih aktivnosti; pri odobravanju programa trebalo bi utvrditi koji je minimalni iznos troškova koji svaki nadležni nacionalni sportski savez nužno ima kako bi mogao da odgovori svim zakonskim obavezama i uspešno realizuje godišnji program; već postojeće probleme sa obaveznim sprovođenjem javnih nabavki je dodatno iskomplikovala obaveza objavljivanja narudžbenica; podela na olimpijske i neolimpijske sportove pri odobravanju programa je neopravdana; obaveza podnošenja završnog izveštaja do 15. januara je nerealna; pri definisanju rešenja u pravilniku treba voditi računa da se on shodno primenjuje i na finansiranje programa sportskih klubova u jedinicama lokalne samouprave.

Važeći Pravilnik o odobravanju i finansiranju programa kojima se zadovoljava opšti interes u oblasti sporta donet je 2016. godine, da bi nakon toga bio više puta menjan („Službeni glasnik RS“, br. 64 od 22. jula 2016, 18 od 3. marta 2020, 77 od 8. jula 2022, 15 od 24. februara 2023).

Osnovne i suštinske izmene koje bi trebalo da obezbedi novi Pravilnik o odobravanju i finansiranju programa kojima se zadovoljava opšti interes u oblasti sporta tiču se sledećih pitanja: usavršavanje sistema finansiranje sporta iz javnih prihoda na način da se osigura transparentnost finansiranja programa organizacija u oblasti sporta, namensko trošenje odobrenih sredstava i efikasno ostvarivanje postavljenih ciljeva i planiranih efekata realizacije programa; preciznije uređenje prava i obaveza ovlašćenih predlagača godišnjih programa; preciznije uređenje kriterijumi i uslova koje treba da ispuni kako nosilac programa tako i sam program (uključujući i finansijski plan) da bi predloženi program bio odobreni; preciznije uređenje procedura za predlaganje, odobravanje i kontrolu realizacije odobrenih programa i projekata; obezbeđenje poštovanja zakonom utvrđenih prioriteta. Pri izradi novog pravilnika poći će se od rešenja sadržanih u važećem pravilniku.

Pozivaju se svi učesnici u sistemu sporta Republike Srbije i druga zainteresovana lica da svoje pisane predloge i primedbe u vezi izmena Pravilnika o odobravanju i finansiranju programa kojima se zadovoljava opšti interes u oblasti sporta dostave do 29. jula 2024. godine. Primedbe, predlozi i sugestije dostavljaju se Ministarstvu sporta isključivo elektronskim putem na imejl adresu: sport@mos.gov.rs i tatjana.naumovic@mos.gov.rs

Nakon završetka ovog dela postupka pripreme Pravilnika o odobravanju i finansiranju programa kojima se zadovoljava opšti interes u oblasti sporta, i nakon razmatranja dostavljenih komentara Ministarstvo sporta će izraditi Nacrt pravilnika i javno ga objaviti na svojoj internet stranici i veb aplikaciji eKonsultacije na Portalu e-Uprava, radi sprovođenja dodatnih konsultacije  sa svim zainteresovanim licima o predloženim rešenjima.

Obrazac za komentare na izradi Pravilnika o odobravanju i finansiranju programa kojima se zadovoljava opšti interes u oblasti sporta možete preuzeti OVDE.

Top